PrihlásiťMôj účet
+421 917 502 475
Staničná 194
022 01 Čadca

Čo vlastne jesť?

Datum: 20.01.2015

Zamýšľate sa nad tým, ako sa o telo dobre starať a aké živiny vášmu organizmu dodávať, aby jeho funkcia bola správna? Potom vám nasledujúci článok určite pomôže...

Vhodne zostavená strava nášho denného jedálničku by mala obsahovať všetko, čo telo potrebuje. Je dôležité mať nasledujúce zložky v správnom pomere:

  • 60% sacharidov
  • 25% bielkovín
  • 15% tukov

Sacharidy

Sacharidy alebo cukry sú pre naše telo zdrojom energie. Jednoducho povedané v našej strave sa nachádzajú jednoduché a zložité sacharidy.

Zložité sacharidy sú potraviny, ktoré si po konzumácií naše telo rozštiepi na cukry tak ako to potrebuje. Takými potravinami sú ryža, cestoviny, obilniny, a výrobky z múky, zemiaky. Jednoduché cukry zastupuje cukor, tak ako ho poznáte: repný, ovocný, trstinový.

Jednoduché sacharidy sa dostávajú priamo do krvi a núti pankreas vylúčiť veľké množstvo inzulínu na ich vstrebanie. Týmto princípom dochádza k veľkému zaťažovaniu pankreasu a riziku vzniku cukrovky II. typu. Jednoduchých cukrov by sme mali v celkovom objeme denného príjmu myť len 10%.

Vplyv cukru na telo

Bohužiaľ príjem jednoduchého cukru u väčšiny ľudí niekoľkonásobne prevyšuje dennú dávku. Dochádza tým nie len k preťažovaniu pankreasu, ale i k preťažovaniu pečene. Je to jeden z dôvodov vysokej hladiny cholesterolu v krvi a stučňovaní pečene.

Inými slovami tieto dve ochorenia nie sú spôsobené iba vysokým príjmom tuku, ale najmä vysokým príjmom jednoduchého cukru. Samostatnou kapitolou je potom glukózo-fruktózový sirup používaný v potravinárskom priemysle. Podľa klinických štúdií nie len v USA, ale i českých obezitológov tento sirup závažne poškodzuje pečeň a spôsobuje ochorenia s nimi spojené.

Odporučujem pozretie relácie ČT2 o glukózo-fruktózovom sirupe tu.

Biely cukor a glukózo-fruktózový sirup pri pravidelnej konzumácií spôsobuje alergie, poruchy imunity, upchávanie ciev, zvýšenú hladinu cholesterolu v krvi, poškodzovanie obličiek a tým následne vysoký krvný tlak a pod. Glukózo-fruktózový sirup má niekoľkonásobne vyššiu energetickú hodnotu ako biely cukor, takže spôsobuje obezitu.

Čo vášmu telu pomôže

Ak chcete byť zdraví, vyvarujte sa týchto dvoch surovín vo svojej strave. Pokiaľ nechcete mať deti trpiacimi alergiami a chronickými chorobami, vynechajte zo stravy biely cukor a glukózo-fruktózový sirup.

Vstrebávanie cukrov napomáha vláknina, preto je vhodné jesť sacharidy, ktoré ju obsahujú. Biela múka je čisto vymleté zrno, ktoré vlákninu už neobsahuje. Celozrnná múka je vyrobená z celého zrna i s jeho obalom, ktoré obsahuje veľké množstvo vlákniny. Tak je to i s bielou ryžou a celozrnnou.

Pri kúpe pečiva sa vždy zaujímajte o jeho zloženie. Celozrnné nemusí byť nutne tmavé a plné zrniečko. Celozrnné je upečené z celozrnnej múky - väčšinou žitné. Pre svoje dobré zdravie znížte príjem bielej múky a výrobkov z nej ako je pečivo, ale i cestoviny. Cestoviny kupujte celozrnné alebo samolinové.

Bielkoviny

Bielkovina je pre naše telo zdroj dlhodobej energie. Často sa vo svojej praxi stretávame s ľuďmi, ktorí sú závislí na sladkom. Po konzultácií väčšinou prichádzame na to, že tieto osoby prijímajú veľmi malé množstvo bielkovín.

V tomto prípade dochádza k rýchlemu úbytku energie a únave. Človek potom podvedome siahne po potravine, ktorá mu energiu dodá rýchlo, a to je cukor. Ten však energiu rýchlo dodá, ale tiež sa rýchlo spáli, čím behom krátkej doby vzniká opäť silná chuť na sladký pokrm. Je to začarovaný kruh, ktorý vo svojom dôsledku vedie k veľmi závažným zdravotným problémom (kandidózy, alergie, poruchy imunity). Jak z toho von?

Na čo zabudnúť

Hľadajte si denný príjem kvalitných bielkovín. Odporúčam kvalitné mäso najmä ryby, morku, králika, zverinu, hovädzie a kuracie z domáceho chovu alebo v bio kvalite. Bielkoviny sú obsiahnuté i v strukovinách a výrobkoch zo sóje. Podľa mojich skúseností si klienti veľmi ťažko udrží príjem bielkovín bez konzumácie nejakého druhu mäsa.

Pre dobrý zdravotný stav tiež záleží na spôsobe prípravy mäsa. Ak ho prepálime, tak sa jeho výživové hodnoty znížia a naopak nám po zdravotnej stránke môže viac uškodiť ako prospieť. Pre prípravu používajte skôr dusenie alebo kvalitný kontaktný gril, kde nedochádza k prepaľovaniu.

Tuky

Pre dobrý zdravotný stav je veľmi dôležité hľadať si obsah tukov v potravinách, ale tiež je dôležité, aký tuk potravina obsahuje. Na tepelnú prípravu sú vhodné tuky, ktoré majú čo najvyššiu teplotu prepaľovaniu, pri ktorom začínajú vznikať karcinogenné látky. Takými tukmi sú sadlo, olivový olej z pokrutín.

Ak hovoríme o zdravom jedle, rozhodne neodporučujeme konzumovať potraviny, ktoré sú smažené, prepálené vrátane cibuľky na omáčku. Pokrmy rozhodne nepolievajte tukom z vypečenej sekanej, králika či kačky.

Pripravujte pokrmy na kvalitnom nádoby s použitím minimálneho množstva tuku. Zvoľte inú úpravu ako je smažené. V peci môžete treba v tzv. pečúcom rukáve, kde sa tuky neprepália.

Na čo si dať pozor

Najviac nebezpečné tuky pre naše zdravie sú transmastné kyseliny, ktoré poškodzujú cievy, pečeň a zvyšujú cholesterol. Tieto kyseliny nájdeme najmä v stužených rastlinných tukoch a výrobkoch z nich.

Rada z vás si domu stužený tuk nekúpi, ale vôbec si neuvedomí, koľko ho konzumujeme v sušienkach, čokoláde, zákuskoch, polevách na rády „zdravých“ tyčinkách, v sladkom kupovanom pečive, ale treba i v slaných krekeroch.

Tuky konzumovať musíme, naše telo je potrebuje, ale vyberajme si tie pozitívne. Sú nimi najmä olivový olej lisovaný za studena, ktorý je vhodný do šalátov alebo oleja obsiahnutého v tučnejších rybách ako je losos či makrela. Pozitívne tuky nájdete tiež v orechoch, okrem búrskych orieškov.

Čo ďalšie je potreba denne jesť a piť

Telo potrebuje tiež celú radu vitamínov, minerálov a stopových látok. Nezabúdajme preto na príjem dostatočného množstva ovocia a najmä zeleniny. Zeleniny by sme mali jesť ďaleko viac ako ovocia. Odporúčame svojím klientom ku každému jedlu trochu čerstvej zeleniny najlepšie len tak v surovom stave.

Zelenina nám pomôže stráviť bielkoviny, cukry i tuky a dodá nám minerály a vitamíny. Vyberajte kvalitnú zeleninu a ovocie, pokiaľ možno také, ktoré bolo trhané už zrelé. V ovocí a zelenine, ktoré sú zbierané nezrelé a dozrievajú pri transporte, mnoho pozitívnych látok nenájdete.

Nepoužívajte rôzne dresingy plné dochucovadiel, tuku a cukru.

Nezabúdajte na pitný režim. Rozhodne nie sú vhodné nápoje s obsahom cukru, umelých sladidiel, aspartámu či glukózo-fruktózového sirupu. Pite najlepšie čistú vodu z kohútiku, ktorú prefiltrujete cez filtračnú kanvicu, ktorá ju zbaví chlóru. Vhodné sú tiež bylinné čaje.

Po prečítaní tohoto článku si možno poviete, že vlastne neviete, čo máte jesť. V prvom rade sa naučte čítať zloženie všetkých potravín, ktoré kupujete. Z počiatku vám bude nákup trvať dlhšie, ale potom si už zvyknete vyberať tie správne. Zistíte, že v rovnakom regáli nájdete napr. kečup s cukrom a dochucovadlami a kečup čistý. Skúste spočiatku variť to, na čo ste zvyknutý, ale z iných surovín.

Nechcite všetko zmeniť deň zo dňa, to ani nejde, ale pracujte na tom. Veď je to vaše telo a vaše zdravie!

Nechcete prísť o ďalšie články?
Tu vyplňte svoj e-mail
Tiež môžete sledovať našu stránku na Facebooku